Wszystko jest możliwe, tak długo jak angażujesz w to swój umysł swoją pracę i swój czas.


Michael Phelps

Energia umysłu
jest energią życia...

Arystoteles

Aktualności

Trening mentalny dla dzieci. Kiedy i po co?

04.02.2020

Jako rodzice chcemy wspierać swoje dzieci w ich rozwoju i zapewnić im jak najlepsze warunki do realizowania swoich pasji i spełniania marzeń. Szukamy różnych rozwiązań oraz możliwości, a opcji jest wiele. 

Skupię się więc trochę na sile psychicznej, bo nad nią pracuje się w treningu mentalnym i mimo, że jest potrzebna w różnych profesjach to najbliżej mi w mojej pracy do sportowców.

Trening mentalny jako forma wsparcia rozwoju osobistego ma duży potencjał. Słyszy się o nim praktycznie już w każdym wywiadzie ze sportowcami. Stał się nieodłącznym elementem przygotowań sportowych. Jaki jest jego prawdziwy potencjał? Kiedy warto zacząć trening mentalny?

W przypadku dorosłych trening mentalny ma za zadanie wypracować zachowania najbardziej efektywne na dany moment, szczególnie w sytuacjach ekstremalnych. Mam na myśli moment kiedy jesteśmy zestresowani np. starty w zawodach, bądź sytuację poza sportowe jak ważne spotkanie biznesowe czy występ na koncercie. Chodzi zawsze o to, żeby pozostać spokojnym, opanowanym i robić swoje. Robić to na co przygotowywaliśmy się cały sezon i mamy tego świadomość co wypracowaliśmy. Trening mentalny sprzyja odnoszeniu sukcesów na każdej płaszczyźnie. Żeby jednak do tego doszło trzeba trochę potrenować, żeby wyrobić w sobie pozytywne wzorce myślenia, stawiać sobie atrakcyjne cele, określać priorytety, znać swoje mocne i słabe strony, być skoncentrowanym i zmotywowanym do działania.

Wszystkie wyżej wspomniane czynniki, a są tylko wybrane, wpływają na naszą samoświadomość, a to ona jest początkiem drogi do sukcesu. Niezbędna jest wiedza na temat tego nad czym pracować, co jest dla mnie dobre i jaki plan działania będzie najbardziej efektywny dla mojego rozwoju.

W przypadku dzieci to poprzez trening mentalny uczą się, poznają nowe zachowania oraz emocje jakie im towarzyszą. Często jest tak, że wiele komunikatów w stronę dzieci jest oceną zachowania lub działania, a brakuje nawiązania relacji i rozpoznawania emocji. Młody zawodnik często od początku ukierunkowany jest na wynik, a nie działanie, co wpływać może znacząco na zatracanie się wewnętrznej motywacji. Trening mentalny ma stworzyć przestrzeń, w której dziecko będzie miało poczucie bezpieczeństwa i będzie chciało stawiać sobie coraz wyżej poprzeczkę.
Co wpływa na jego bezpieczeństwo? Na pewno plan działania, zadania dostosowane do możliwości tak, żeby uczyły go czegoś nowego, pozwalały przekraczać granice ale też żeby nie były za trudne. Zasada małych kroków. Należy pamiętać że przeżywanie sukcesu staje się motorem napędzającym do działania.

Dzieci uczą się i poznają świat od samych narodzin. Najwięcej uczą się między 2 a 6 rokiem życia i wtedy tworzy się najwięcej "połączeń mózgowych" które od 6 roku życia zaczynają się utrwalać. Lecz by to miało miejsce trzeba je stale bodźcować. Stąd w tym wieku tak wiele zainteresowań wśród dzieci, które warto wspierać. Między 8-12 rokiem życia zwiększają się zdolności motoryczne oraz otwartość na bardziej złożone zadania ruchowe i umysłowe. I dlatego właśnie trening mentalny wspiera wielostronny rozwój dziecka poprzez gry, zabawy ruchowe, łamigłówki, ćwiczenia oddechowe.

 Dzięki niemu dzieci uczą się:

  • samodzielności, bo przez doświadczenia mają poczucie wpływu na to co robią
  • zwiększać poziom koncentracji
  • systematyczności
  • planowania i gospodarowania czasem
  • określania priorytetów
  • wyciągania wniosków i analizowania (nie tylko porażki)
  • pracy w grupie i dyscypliny
  • pozytywnego nastawienia
  • nastawienia na działanie, nie tylko na wynik
Każde zajęcia pozalekcyjne uczą dzieci nowych umiejętności społecznych i wzmacnia je psychicznie co wpływa także na lepszy poziom tych dzieci w nauce, szczególnie w dobie ciągłego przebywania w sieci i korzystania z telefonów i komputerów.

Należy jednak pamiętać, że nie tylko wysłanie dzieci na dodatkowe zajęcia wpłynie na ich ukształtowanie. Zachowanie dzieci odzwierciedla poglądy ważnych dla nich dorosłych i podążają głównie za ich przykładem :) Nie narzucajmy dzieciom własnych ambicji, zbyt wcześnie i zbyt dużo oczekiwań może spowodować lawinę krytyki, wypominania, oceniania, które mogą wywołać w dziecku utratę wiary w siebie i własne możliwości. A jak wspierać w tym młodego sportowca już w kolejnym artykule.
powrót do listy